ESIK

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Tio-i-top Tim`s Tio-i-Topp Bowling Tips (översatt av Sven Westborg)

Tim`s Tio-i-Topp Bowling Tips (översatt av Sven Westborg)

Skicka sidan Skriv ut PDF

Du har troligen hört de här förut, och du kommer utan tvekan att höra dem igen, eftersom vi bowlare älskar att ge råd. Vart och ett av dessa är rätt enkla, att genomföra dem alla på en gång, ja det är en annan sak. Meningen är att alla skall utföras automatiskt, så att du inte skall behöva tänka på något av dem när du börjar ansatsen…. Det kräver massor av övning (se tips # 9). Som med alla råd, använd de du behöver och strunta i resten. Skyll inte på mig om de inte hjälper, skick mig en check om du kommer upp i proffs-ligan!

# 1 Koncentration Jag börjar med koncentration, eftersom den är förutsättning för resten. Distraktion, (=tankspridd) problem hemma, i skolan, eller på jobbet, besvär (t ex trånga kläder), och många andra saker medför att du tappar koncentrationen den där sista sekunden. En sak jag gör är att ha en klocka och räkna till 4. Det är inte nödvändigtvis den extra tiden som hjälper, men det ger en bekant sak att koncentrera på, och det förbättrar din ”timing”. Se den vänstra handen ticka fram 4 sekunder, flytta sen blicken till märket när du börjar ansatsen. Detta fungerar om du inte måste ändra läge för vänsterarmen alltför mycket.

# 2 Raka axlar För att få likadana slag varje gång, håll alltid axlarna vågrätt och parallella med startlinjen. En sänkt axel kan skicka klotet vart som helst. Detta händer vanligen om du forcerar ansatsen. Håll en behärskad hastighet i ansatsen och tänk på axlarna vid utslaget.

# 3 Rak rygg Detta är bland det svåraste att träna in att göra automatiskt, det verkar vara instinktivt att böja sig när man lägger av en 7-kilosvikt, men det är viktigt att hålla ryggen någorlunda rak för att få likformiga utslag.

# 4 Armen rak och nära kroppen. Att böja armbågen och pendla ut från kroppen är ett av huvudfelen som orsakar ojämnt spel. En lätt böjning i armbågen för att få lyft är OK, så länge armbågen pekar i banans riktning och inte mot cafeterian.

# 5 Böjt knä Det kan förefalla naturligt att börja glida med böjt knä för att sedan sträcka upp det vid släppet. Även om detta ger mer kraft är det då ännu en sak att göra perfekt. Stanna nere vid startlinjen för bättre resultat.

# 6 Glid vinkelrätt Du måste absolut hålla balansen för att lägga ut klotet korrekt. Därför måste ansatsen och glidet alltid ske vinkelrätt mot startlinjen.

# 7 Följ upp. Jag lät gravera dessa två ord på mitt klot som ständig påminnelse. Detta är troligen den vanligaste enskilda orsaken till dåligt släpp. Det är inte svårt att spela en hel serie innan du inser att du inte följer upp. Frys armen efter släppet och kolla dess läge efter att klotet passerat märket, den skall vara ungefär i huvudhöjd med tummen pekande över dess fäste.

# 8 Observera klotet passera märket Det spelar ingen roll om du fokuserar på ett märke eller ett område på banan, bara du fokuserar på något. ”Håll positionen” tills klotet passerat märket, det garanterar att du inte fördärvar ansatsen.

# 9 Träna, träna, träna Och när du slutat göra det …. träna lite till. Det är svårt att ständigt vara bra på något som man bara gör nån gång i veckan. Be en vän studera din ansats, eller om möjligt, sätt upp en videokamera. Du kommer att bli förvånad över vad du ser!

# 10 Ha roligt! Jag lägger till detta för den händelse de andra nio inte fungerar. Du måste inte ha 200 i snitt för att ha skoj!